O dôchodkoch a úžitkoch, ktoré poddaným prislúchajú
Tereziánsky urbár z roku 1767 predstavoval najvýznamnejšiu hospodársku reformu cisárovnej Márie Terézie (1740 – 1780), ktorý upravoval povinnosti poddaných voči zemepánovi. Urbár obsahoval súpis pozemkového majetku a povinností poddaných. Urbár bol napísaný v jazyku ľudu (na území dnešného Slovenska bola použitá biblická čeština) a bol uložený v obciach, aby bol zrozumiteľný a prístupný komukoľvek.
Prinášame vám na pokračovanie seriál, v ktorom nájdete prepis jednotlivých kapitol a ich „preklad“ do súčasného jazyka. Seriál obsahuje preklad predtlačenej časti urbára, pričom jednotlivé kapitoly riešia rôzne oblasti poddanského a panského života, najmä z pohľau ich vzájomných práv a povinností. V druhej časti seriálu Tereziánsky urbár vám prinášame kapitolu „O dôchodkoch a úžitkoch, ktoré poddaným prislúchajú“. Vybodkovaná časť v preklade predstavuje prázdne miesto v predtlači. To bolo v každej obci vyplnené podľa lokálnych pomerov.
Druhy Punkt | Druhý bod. |
O Duchodkoch, a Vžitkoch, které Poddaným prisluchagu. |
O dôchodkoch a úžitkoch, ktoré poddaným prislúchajú. |
§.I. | §.I. |
Podle Artykule 36. Roku Pane 1550. Sľobodu magu poddany od Swatého Michala Archangela až do VLASTNÉ OBECNÉ USTANOVENIA swé wlastné Wyno pod Wychu dawaty, neb ssekowaty. | Podľa artikuly 36 z roku pána 1550 slobodu majú poddaní od Svätého Michala Archanjela až do ……………………………….. svoje vlastné víno pod viechou dávať, alebo čapovať. |
§.II. | §.II. |
Kde Poddany wyklčowane Grunty, neb Kopanice, to gest, nowé Role, Luky, Wynice magu, a vžiwagu, tam Pán gruntowný takowé Kopanice ani Poddaným odgimaty, ani k domownému, neb chotarskému Gruntu počítaty nemuže: gestliby wssak takowé Kopanice odgaty chtěl, tehdy podlužen bude gym prwe, než to včiny, Prácu, a Nakladek, který tiže Poddany na takowých Kopanicach mělí podle vstanowený, to gest: Rozsudu od Stoličneg Wrchnosti pod Krestianským Swědomým včineného hotwimy Penezmy wyplatiti, a wynahradyti. | Kde poddaní vyklčované grunty alebo kopanice, tzn. nové role, lúky a vinice majú a užívajú, tam zemepán také kopanice ani poddaným odnímať nesmie, ani k domovému alebo chotárskemu gruntu počítať nemôže. Ak by však také kopanice odňať chcel, vtedy povinný bude im najprv, než to učiní, prácu a náklad, ktorý títo poddaní na takých kopaniciach majú, podľa ustanovení, teda rozsudku od stoličnej vrchnosti s kresťanským svedomím hotovými peniazmi vyplatiť a vynahradiť. |
Gestli pak některé Grunty za starodawných časůw wyklčowane, a potom k domownýmu, aneb k zewnitrnýmu chotarskému Gruntu pridane byly, a skrze to, y wlastnost Kopanic guž stratili: a nebo pak kde ty Poddany, ktetý takowé Grunty wyklčowali, a potom od nich preč odegduce na pryčine byly, že tíže Gruntowé zgedneg Ruky do druheg prissli, a že nyněgssý Držitel, a Požiwatel brez wsseckého Nakľadu, a Prácu gich vžiwá, tam takowé Grunty za kopanice se držaty nemůžu, a geste meneg predgménowany Plat bude sem mocty od takowých gruntownich Pánůw žadati. | Ak by niektoré grunty boli za starodávnych časov vyklčované a potom k domovým alebo vonkajším gruntom chotára pridané a vďaka tomu vlastnosť kopaníc už stratili, alebo tiež kde tí poddaní, ktorí také grunty vyklčovali, a potom od nich preč odišli a tým spôsobom by sa pričinili o to, že od jedného k druhému majiteľovi prešli a že súčasný držiteľ a užívateľ bez všetkého nákladu a práce ich užíva, tam také grunty za kopanice sa považovať nemôžu a nižšie uvedené poplatky budú sa môcť od pánov takýchto gruntov žiadať. |
§.III. | §.III. |
Na kolko koliw poľožený Pola, a welikost Chotara dopustiti muže, má se poddaným pro gegich Dobytek, a Lychwu dostatečná Pastwa daty, z ktereg oni potom, ale wssak z powédomosti, a zdowolenjm swých gruntowných Pánůw, Slobodu budu myty gednu častku pro swug zapražný Dobytek zahagitý, a zakazatý, wssak nicmeneg s tu Wyminku, aby y gruntowný Pán, kdyby se gemu libyľo swug wľastný zapražný Dobytek, na skrze pak žádnu ginu Lichwu na takowu zahagenu, a zakazanu Pastwu honiti moheľ. Kde pak Chotary gsau, na kterých Pastwa welmi maľa gest, tam takowá Pastwa z podorawaným, a nebo giným gakímkoliw Spusobem gesstě wyceg vtratiti, a vmenssyti se nemá. | S ohľadom na veľkosť chotára a položenie zeme má sa poddaným pre ich dobytok dostatočná pastva dať v takom rozsahu, v akom pán dopustiť smie. Z tejto pastviny poddaní potom budú slobodne jednu čiastku s vedomím a dovolením svojich zemepánov pre svoj dobytok zaujať a používať. Druhá časť, ktorej užívanie bude poddaným zakázané, bude sa používať pre dobytok zemepána. Chotáre, na ktorých je pastvina veľmi malá, taká pastvina nemá sa umenšovať podorávaním alebo akýmkoľvek iným spôsobom. |
§.IV. | §.IV. |
Kde se Horry, neb Lesy nachazagu, tam Poddany Slobodu myti budu, suche, a na zemy ležice Drewo na Ohen zbirati: Kde pak takowé suché, a na zemy ležíce Drewo se nenachaza, tam gim téz bude slobodno ze surowých Stromůw Drewo rubaty, ale wssak len toliko pro swogu wlastnu domácu potrebu, a ze Stromůw takowých, který žádné Owoce nenosa. | Kde sa hory alebo lesy nachádzajú, tam poddaní slobodu mať budú suché a na zemi ležiace drevo na oheň zbierať: kde sa také suché a na zemi ležiace drevo nenachádza, tam im tiež bude slobodno zo surových stromov drevo rúbať, ale len pre svoju vlastnú domácu potrebu a len zo stromov, ktoré žiadne ovocie neprinášajú. |
§.V. | §.V. |
Drewo k Staweni, a k Budowany potrebne gednému každému Poddanému z toho Chotara, w kterém swoge Grunty má, darmo, a brez wsseho Pľatu dowolene syce bude, wssak nicmeneg z tu Wyminku, aby len toliko ty Stromy, ktoré gemu gruntowný Pán wyznáči, stynal, a odwažal. | Drevo na stavbu a budovanie potrebné každému jednému poddanému z toho chotára, v ktorom svoje grunty má, zadarmo a bez všetkých poplatkov dovolené síce bude rúbať, ale s tou výnimkou, že len tie stromy zotne a odvezie, ktoré mu zemepán vyznačí. |
§.VI. | §.VI. |
W kterém Chotary tak male Hory, a Lesy se nachazagu, že Poddany z nich na Ohen dostatečné Drewo myty nemůžu, tam se má y z giných Panských Hor, wssak ale w přislussneg, a dostatečneg Míre takowé Drewo dowoliti, a dopustiti. | V chotári, v ktorom sa nachádzajú tak malé hory a lesy, že poddaný z nich na oheň dostatok dreva mať nemôžu, tam sa má aj z iných panských hôr v príslušnej a dostatočnej miere také drevo povoliť dovážať. |
§.VII. | §.VII. |
Žirna Pastwa, to gest, na Žaľude, neb na Bukwy po Horách Krmeny, má se poddaným w tem Chotary, w kterém swé Grunty magu, o ssest Kreycaruw lačnegssé, než giným cyzým Lidem dopustiti: w pustatinských pak Horách predgménowanu Žirnu Pastwu Poddany w teg Cene, a Plate budu požiwati, gak se ze swymy Panmy zgednati, a zrownati budu mocty. | Sýta pastva, teda kŕmenie dobytka v horách žaluďmi alebo bukvami, má sa poddaným v tom chotári, kde svoje grunty majú, o šesť grajciarov lacnejšie než iným cudzím ľuďom povoliť: v pustých horách potom túto vyššie spomenutú sýtu pastvu poddaný v tej cene a plate budú dostávať, ako so svojimi pánmi zjednať budú môcť. |
§.VIII. | §.VIII. |
Gestliby w některých Mistách Hory se nachazeli, ktereby pro celu negakowu Obec, a nebo pak pro gedenkaždý sedľacký Dům, nebo Grunt wydelene byly, a taže Obec, nebo Dům takowé Hory geste dale zadržeti, a požiwati chtěli, tehdy dowoleno gim sýce bude z takowých swých Hor gak Drewo na Ohen, a na Staweny potrebne stinati, a vžiwati, tak též y na Žirnu Pastwu honity, a dubowé Ssysky zbirati, a to sýce darmo, a bezewsseho Platu, ale wssak len toliko pro swu wlastnu potrebu: Na proti tomu pak gruntowný Pán nebude podlužen takowým Poddaným Drewo, anebo Žirnu pastwu we swých wlastných Horách dopustiti, a dawati. Gestliby wssak w takoweg Poddaným prinaležegiceg Hore žadný Žir to gest Žalud, neb Bukwa se nenachazaľa; tehdy powinnen bude gruntowny Pan swym wlastnym Poddanym predewssemy ginimy okolnimy, a cyzimy Lidmy w teg Czene, w ktereg se ginym dawa, dopustiti: gak pak w tichto, tak y w ginych Horach predna, a neyhlawneggsa Starost, a opatrnost gruntownemu Panu se zanechawa. | Ak by sa v niektorých miestach hory nachádzali, ktoré by pre celú obec, alebo pre každý sedliacky dom, či grunt vydelené boli a táto obec alebo dom by takéto hory ešte ďalej v budúcnosti držať a užívať chcel, vtedy dovolené im síce bude z takýchto svojich hôr tak drevo na oheň a na stavbu potrebné stínať a užívať, ako aj na sýtu pastvu dobytok hnať a dubové šišky zbierať a to síce zadarmo a bez všetkých poplatkov, ale len pre svoju vlastnú potrebu. Naproti tomu potom zemepán nebude povinný takým poddaným drevo, alebo sýtu pastvu vo svojich vlastných horách dopustiť. Ak by sa však v takej, poddaným prináležiacej hore, nič na kŕmenie, to jest žaluď alebo bukva, nenachádzalo, vtedy bude zemepán povinný svojim vlastným poddaným prednostne pred inými cudzími ľuďmi v tej cene, v ktorej sa iným dáva, pastvu dopustiť. V takýchto horách je však dôležitá a najhlavnejšia starostlivosť o lesy, ktorá sa zemepánovi ponecháva. |
Tereziánska regulácia bola pomerne komplikovaná, pričom samotný urbár bol až výsledkom tohto procesu. Tejto záverečnej časti prechádzalo spísanie predurbárskeho stavu a to formou prieskumu na deväť otázok (examen ad novem puncta interrogatria). Jeho cieľom bolo zmapovať a zaevidovať hospodárske a sociálne pomery v každej obci. Viac o predurbárskom prieskume sa dočítate v článku Tereziánsky urbár.